FANDOM

Oswald Mandus on Amnesia: A Machine For Pigs -pelin päähenkilö ja pelattava hahmo. Pelissä häntä ääninäyttelee Toby Longworth

Tietoja Muokkaa

Oswald on syntynyt Englantilaiseen perheeseen, joka omisti ison lihatehtaan, mahdollisesti isoimman Lontoossa, joka vakiintui vuonna 1828. Myöhemmin hänestä tuli perheensä ns. johtaja, ja meni onnellisesti naimisiin Lillibeth Manduksen kanssa, joka kuitenkin myöhemmin kuoli synnytykseen. Heillä oli kaksi lasta, kaksoset, Edwin ja Enoch, jotka Mandus kuitenkin tappoi.

Mandus oli jonkinsortin harrastelija tai metsästäjä. Hänellä oli kokoelma kiväärejä, ja ns. museo, jossa on täytettyjä eläimiä, joka näkyykin pelissä.

Madus oli hyvin tarmokas ja rakastava isä, ja huomasikin jossain vaiheessa rakastavansa lapsiaan niin paljon, että tekisi mitä vain, huijaisi, varastaisi, jopa tappaisi heidät. Mandus tappoikin lapsensa, koska kuula (eng. The Orb) ennusti kaksosien menevän Sommen taisteluun (v. 1916) puolustamaan kotimaataan, eikä halunnut heille käyvän mitään.

Siitä huolimatta, että Manduksen elämä näytti vaikealta ulospäin, hän oli hyvin kiltti ja armias mies, joka välitti kaikista. Innovatiivinen bisnesmies sattui olemaankin aika omalaatuinen, jolla oli paljon salaisuuksia rakennettuna kartanoonsa.

Myhään 1980-luvulla, Mandus päätti laajentaa yritystään, ja päivitti sen koneistoja, tehdäkseen tuote-linjoista tehokkaammat ja turvallisemmat työntekijöille, muutta päätöksellä oli pahaenteiset seuraukset. Hän sijoitti liikaa koneisiin, eikä niitä saanut palautettua, pankki kieltäytyi palauttamasta, ja tuomitsivat Maduksen perheensä ns. kohtalon takia.

Epätoivossaan Mandus kävi isosetänsä Alexanderin paperitöitä läpi, ja teki huomiota herättäviä paljastuksia Vitaesta, Brennenburgista ja Kuulasta. Tiedottomana näiden toiminnoista tai taustoista, Mandus näki nämä työbisneksinä, voimakkaina voimalähteinä.

Mandus teki monia eri tutkimusretkiä Amerikkaan, ja otti myöhemmin kaksosensakin mukaan retkille. Isoisänsä muistiinpanoista Mandus oppi Atsteekkien temppelin sijainnin, ja suunnisti sinne. Hän löysi sinne, ja löysi temppelistä Kuulan Mexcosta.

Kaksoset kuitenkin taisivat löytää kuulan ennen Mandusta. Pelissä lapset kutsuvat kuulaa nimellä 'stone egg' eli 'kivimuna.' Kuula ennusti tulevaisuuden heille, alottaen Sommen taistelusta (ensimmäisen Maailmansodan aikana), jossa kaksoset olisivat taistelleet, mutta myöhemmin Mandus tappoi lapset. Lapset olisivat kuolleet n. kuudentoista vuoden sisällä/päästä. Suruissaan Mandus otti kaksosten pääkallot mukaan Englantiin, jossa asui.