FANDOM

Kuula (eng. The Orb) on mysteerinen objekti, jolla on tärkeä osa Amnesian historiassa.

TietoaMuokkaa

Kuula on pyöreän mallinen kivehkö objekti. Sen tuntu on sileä ja särmikäs. Kuulan osat ovat eri värisiä. Kuula on jonkinlainen ns. teko-kummajainen sisältään. Se voi aiheuttaa painajaisia koskijalle/käyttäjälle.

Kuulan hajoittaminen on vaarallista, ja voi aiheuttaa paljon parantumatonta vahinkoa rikkojalle. Rikkominen voi myös aiheuttaa persoonallisuushäiriöitä. Rikkoja voi mennä kokonaan hulluksi rikkomisesta.

Kuulan palaset vetäytyvät paikoilleen, mutta sellaisen uudelleenrakennus hajoamisen jälkeen on melkeinpä mahdotonta. Daniel on ainoa, joka on onnistunut siinä, ja teki sen jopa kahdesti. Ensimäisen kerran hän teki sen Lontoossa. Tämän takia hän herätti itselleen uuvuttavat painajaiset, jotka varjo aiheutti. Toisen kerran hän kokosi sen Brennenburgissa. Danielilla oli alitajunnassaan muistikuva, miten kuulaa kootaan, vaikka olikin juonut muistinmenetysjuoman. Painajainen oli muuttanut häntä niin, ettei edes muistinmenetysjuoma voinut sitä puhdistaa sitä Danielin mielestä. Molemmilla kerroilla hän käytti pikeä liimana.

Hajonneen kuulan palat käyttäytyvvät oudosti. Jokainen pala on erivärinen, ja väri, muoto ja sen tuntu muuttuvat joka palan lisäämisen jälkeen, mutta aina vain hieman.

Esiintyminen The Dark Descentissä Muokkaa

Päiväkirjanpalasesta, joka löytyi arkistoista (eng. Archives) paljastui, että Daniel löysi kuulan Algeriasta, kun kaivoi jotain ollessaan argeoloki. Hän vahingossa rikkoi löytämänsä kuulan, ja palasi Lontooseen tämän jälkeen. Palattuaan Lontooseen, häikäilemättömiä asioi alkoi tapahtua. Retkikunta katosi, ja Daniel oli ainoa, joka selviytyi kuulan voimista. Hän lähetti kirjeitä (joissa pyysi apua), mutta sai useita auttamattomia kirjeitä takaisin. Mutta Alexander oli ainoa, joka osottautui auttamaan, jos Daniel menisi Brennenburgin linnaan. Pian hän lähti Brennenburgiin.

Pian, Danielin ympärillä alkoi kuolla ihmisiä.

Danielin tultua Brennenburgiin, Alexander kertoi kuulan olevan jonkinlainen vaarallinen teennös. Hän halusi Danielin kuulan käyttävän valtaa, eikä pelastaa. Kuulan poisheittäminen ei auttanut mihinkään, Daniel silti näkisi painaijaisia.

Danielin ainoa pelastus olisi íhmisten kiduttaminen, josta saataisiin Vitae-nimistä ainetta. Muiden pelissä löydettyjen lappujen/päiväkirjojen perusteella, Heinrich Cornelius Agrippa, tunnettu okkulisti, omisti yhden kuulan, ja pyrki opiskelemaan sitä. Hän myös auttoi Alexanderia valmistamaan räjähteen, jota käytät varastossa (eng. Storage) päästäksesi eteenpäin.

Kun pelaaja on päässyt Agrippan luo, hän kertoo, että kuula(t) oli alunperin olennainen osa mithraismi-uskontoa. Alexander, joka on toisesta maailmasta, etsii kuulan voimia, joilla aikoo päästä kotimaailmaansa. Agrippa paljastaa myös, että hänen kuulansa hajotti Alexander, jonka takia hän kutsui Danielin linnaansa ottamaan sen. Agrippan kuulan osat ovat kuutena eri palasena pelissä, ja pelaajan täytyy mennä Choirin ja Transeptin läpi, etsiä ne sieltä, ja koota se. Kyseisistä huoneista löytyy myös resepti Agrippan sielun vapauttamiseen, ja pään irrottamiseen.

Esiintyminen A Machine For Pigsissä Muokkaa

Kuulaa käytetään pelissä Koneen (eng. The Machine) voimaytimenä. Eräässä pelin lapussa, Oswald kertoo, että voi haistaa kuulan kuolleessa hirviön (eng. The Gatherer) ruumiissa, joka tuotiin hänelle Brennenburgista. Kuula on puolitettu kahteen osaan Koneessa. Syy sille, miksi se on puolitettu, on se että joko se antaa lisää voimaa Koneen omaan virtaan, tai se palvelee tehoytimenä.

Lista kuulista ja niiden omistajista Muokkaa

Kuulia on oikeassa maailmassa pelin lappujen mukaan yhdeksän kappaletta. Weyerillä oli kokoelma Kuulia.

Agrippan kuula (myöhemmin Alexanderin, ja Danielin uudelleenrakennettuna) Muokkaa

Agrippa löysi ensimmäisen kuulansa preussilaisesta metsästä, lähellä Altstadtia. Hän halusi kuulan voiman ja hän oli jahdattu sen vartijalta, kun hän lähti piilotetusta haudasta, jossa kuula oli. Se lopetti jahtaamisen, kun Agrippa luopui ensimmäisestä kuulasta. Varjo ulottui kilometrien päähän poikki Alppien ruohoisille pelloille Genoassa. Myöhemmin Alexander sai takaisin Agripalta viedyn kuulan, ja luotti siihen, kun etsi, että miten pääsisi takaisin ns. kotimaailmaansa. Peloissaan häneltä olisi loppunut ihmisvangit kesken, mutta kiitos Wilhelmin miehien munaukset, hän jatkoi eteenpäin Viimeistä Rituaalia (eng. Final Ritual), ilman minkäännäköistä harkintaa. Hän vahingossa rikkoi kuulan kuuteen osaan. Alexander yritti kaikkea, mutta ei pystynyt korjaamaan sitä. Myöhemmin Daniel pystyi korjaamaan sen, ja pääsemään Inner Sanctumiin.

Danielin kuula (Alexander otti sen pois) Muokkaa

Danielin kuula käyttäytyi oudosti. Se lumosi Danielin monesti pitämään sitä. Kun hän koski sitä ensimmäistä kertaa, hänet vietiin spiritismin avulla kiemurteleville torneille, loputtomille aavikoille ja mahdottomaan geometriaan. Kun Daniel oli loukussa hautakappelissa, kuula piti hänet elossa, ja esti tukehtumiskuoleman. Varjo ei myöskään yrittänytkään tappaa Danielia, vaan seurasi häntä. Painaijaisten uuvuttamana, Daniel päätti uudelleenrakentaa kuulan. Sen jälkeen hän tajusi, että kuulan suojelia tappoi kaikki, kenen kanssa oli yhteydessä. Myöhemmin, elämäänsä peläten, Daniel vei kuulan Alexanderille, joka varasti kuulan voiman, pakottaen voimat itselleen. Myöhemmin paroni käytti Danielia keräämään vitae-ainetta, ja luovutti hänet kostonhimoiseen Varjoon. Alexander käyttää sitä nyt rituaalissaan päästäkseen kotimaailmaansa. Vaikka Daniel (pelaaja) antaa hänen tehdä rituualinsa loppuun, tai ei, kuula silti lopulta haihtuu.

Herbertin kuula (varjon kunnostama) Muokkaa

Herb löysi toisen kuulan Tin Hinanin hautakappelista. Kuten Agrippa, hän halusi käyttää kuulan voimia väärin, ja sen yliluonnollinen suojelia melkein tappoi hänet. Se jahtasi Herbertiä läpi Algerian aavikon, kuluttaen häntä ja hänen miehiään, mutta toisin kuin Agrippa, hän kieltäytyi antamasta kuulaa Varjolle.

Johann Weyerin kuulakokoelma. Muokkaa

Johann pystyi valjastamaan kuulien voimia ilman vaikutusta itseensä. Hän pystyi väistämään sen voiman ilman seurauksia varjon vihaan. Se, miten hän teki sen, se oli mysteeri.

Oswald Manduksen kuula (sulatettu Koneeseen) Muokkaa

Mandus löysi kuulan pilatusta/hajonneesta atsteekkien temppelistä Meksikosta. Kuulan palaset olivat puolitettu kahteen. Kuula oli niin voimakas, jonka seurauksena Manduksen sielu puolittui jopa kahtia. Hän meni niinkin hulluksi, että tappoi omat lapsensa, kaksoset Edwinin ja Enochin, koska ei kestänyt sitä, että he eläisivät pimeinä aikoina. Surussaan, hän vei kuulan palset takaisin Englantiin käyttääkseen niiden voimaa Koneeseen, ja uudelleenluodakseen maailman. Ei tiedetä, miksi varjo ei seurannut Mandusta.