FANDOM

Morso

Ähkijä

Ähkijä (eng. Grunt) tai Palvelija-Ähkijä (eng. Servant Grunt) on pelin yleisin hirviö. Useat suomalaiset käyttävät Ähkijästä nimeä Morso, sillä suomalainen Amnesia-pelivideoita kuvannut Raumoogle (nykyään Laeppavika -nimisessä peliryhmässä) käyttää ähkijöistä tätä nimeä. Ähkijä on myös pelin ensimmäinen "vaarallinen" hirviö, joka tavataan Vierashuoneessa, jos pelaaja menee oikeanpuolimmaisen kaapin lähelle. Ähkijät partioivat linnan käytävillä, ja lähtevät jahtaamaan Danielia, mikäli huomaavat tämän. Pelaaja ei voi puolustautua Ähkijältä muuten kuin piiloutumalla.

Pelissä on kaksi ihmismäistä hirviötä, Ähkijä ja Raakalainen. Niitä kutsutaan "keräilijöiksi". Ne ovat sotilaita, jotka eksyivät kolmentoista vuoden sodassa Brennenburgin metsikköön ja kuolivat sinne. Vuosien kuluessa nämä sotilaat rupesivat mädäntymään ja epämuodostumaan. Varjo herättää nämä sotilaat ja rupeaa kontrolloimaan niitä. Myös Alexander von Brennenburg voi käskyttää keräilijöitä.

TuntomerkitMuokkaa

Ähkijän voi tunnistaa nimen mukaisesta ähkinnästä. Ähkijällä on venynyt ja tuhoutunut suu, epämuodostunut keho ja pullottavat silmät. Aseenaan Ähkijä käyttää suurta kättään, mikä ei kuitenkaan ole niin voimakas ase kuin Raakalaisen miekka. Ähkijät ovat myös pelin heikoin ja hitain keräilijätyyppi, sillä pelaaja voi juosta Ähkijää karkuun ilman, että tämä saa pelaajan kiinni, ellei pelaaja katso taakseen. Ähkijän lyönnistä jää pitkät veriset raapaisujäljet.

Ähkijä pitää kävellessään hiljaista narskuvaa ääntä, mikä tulee sen kengäntapaisista.

Esiintymispaikat Muokkaa

Ähkijöitä voi tavata seuraavissa paikoissa:

Archives (Hallusinaatio)

Wine Cellar (Näkyy, mutta ei hyökkää)

Refinery (Hyökkää jos Daniel tulee tarpeeksi lähelle. Demossa se katoaa.)

Guest Room (Vaarallinen ensiesiintyminen)

Storage

Prison

Chancel

Cells (Näkyy, mutta ei hyökkää)

Triviaa Muokkaa

  • Grunt final
    Prisonissa ensimmäinen Ähkijä ei käy Danielin kimppuun jos Daniel ei lähde juoksemaan, mutta se ei myöskään jahtaa kauaa.
  • Varastossa (Storage) ensimmäisen käsiporanosan ottaminen saa Ähkijän ilmestymään, mutta niin kauan kun pelaaja/Daniel pysyy piilossa se ei hyökkää.
  • Ähkijät ymmärtävät puhetta, koska Alexander voi käskyttää niitä. Niiden ääntelyt muistuttavat jonkin verran puhetta.
  • Jos Danie/pelaaja pitää laatikkoa tms. naamansa edessä, ei Ähkijä näe häntä.
  • Yksi Ähkijän lyönti menettää 55-60hp pelaajalta.
  • Ähkijä voi hajoittaa oven myös, jos se on hallusinaatio.